ACTIVITĂȚI

Cele mei recente informații se regăsesc pe pagina de Facebook: SindicatulSLT

2020.07.08 – Rezultatul votului final privind Pachetul de mobilitate

  Votul final privind mult așteptatul Pachet de mobilitate(reforma masivă a normelor UE care reglementează transportul rutier) a fost unul pozitiv și aduce o serie de măsuri europene care vizează combaterea practicilor de dumping social în sectorul transporturilor și solidifică munca neobosită a ETF(Federația Europeană a Sindicatelor din Transporturi) pentru crearea unui sector de transport rutier mai echitabil.

    Sindicatele au luptat din greu pentru această victorie împotriva exploatării, concurenței neloiale și a dumpingului social! Așadar prin votul exprimat, eurodeputații nu au votat doar pentru un pachet de mobilitate, ci și pentru condiții de muncă mai bune pentru șoferi și împotriva unor modele de afaceri nesustenabile din punct de vedere social și ecologic. 

2020.07.01

Răspunsul primit de la Comisarul European pentru Transporturi referitor la poziția noastră și a ETF(Federația Europeană a Sindicatelor din Transporturi) în comunicatele CE privind COVID-19 și coridoarele verzi. Apreciem deschiderea Comisiei pentru a se asigura condiții de muncă adecvate și protejarea sănătății conducătorilor auto profesioniști.

2019.01.09

Acțiunea de informare a șoferilor a continuat azi în Vama Borș.

2019.01.09

Parlamentul European urmează să voteze în Pachetul de Mobilitate asupra orelor de conducere ale șoferilor profesioniști(camion, autocar, autobuz) a condițiilor de odihnă și a salariilor. Votul va avea impact asupra bunăstării șoferilor, asupra siguranței pasagerilor și a tuturor utilizatorilor drumurilor:
Parlamentul European poate adopta sau respinge propunerile pentru ca șoferii să conducă și să muncească mai mult, cu mai puține perioade de odihnă; pentru ca șoferii de camion să fie forțați să petreacă mai mult timp în cabinele lor sau pentru ca să primească salariile din țara lor de origine indiferent unde lucrează în Europa.
Ca să împiedicăm aceaste propuneri care ar înrăutăți și mai mult situația șoferilor, noi sindicatele din 8 țări desfășurăm acțiuni masive de informare publică, proteste și în unele locuri chiar și blocare a drumurilor. Deputații care vor decide asupra acestor propuneri trebuie să știe că noi cetățenii pe care îi reprezintă o să le urmărim votul și activitatea lor! Un Pachet de Mobilitate care să aducă mai multe beneficii angajatorilor cu prețul creșterii exploatării șoferilor și a scăderii siguranței din trafic ar însemna un dezastru pentru acest sector și trebuie luate măsuri!
Mai multe ore de condus + odihnă mai puțină = pericol pentru toți din trafic!!

2019.01.08

49617506_283516225647337_4427600129528168448_o

2018.12.14

Acțiunile și realizările SLT din ultimii 4 ani au dus azi la votul de încredere pentru a se continua pe aceași direcție în lupta pentru drepturile membrilor. Stop exploatării și discriminărilor din transportul european!

48272909_273422209990072_3067531312853155840_o

2018.12.05

”Când oamenii sunt uniți, împreună ei pot muta munții! Dar mai trebuie încă mutat acest munte..”
Miniștrii europeni din domeniul transporturilor au ajuns la un acord privind Pachetul de Mobilitate; această variantă modificată e încă departe de a fi acceptabilă pentru șoferi și sindicate,
dar putem vedea unele îmbunătățiri în comparație cu propunerea de înainte ca Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi(ETF) să țină o demonstrație în fața clădirii unde se întâlneau miniștrii!
Când luptăm uniți avem putere de a influența deciziile politice, așadar ETF și afiliații vor continua presiunea asupra deputaților europeni în următoarele săptămâni în lupta noastră pentru condiții decente pentru șoferi!

47575452_514957772340664_6129165760162955264_n

2018.12.01

La 3 decembrie miniștrii transporturilor din 28 de țări UE o să decidă în Pachetul de Mobilitate o mare parte din viitorul șoferilor de camioane și autocare.
SLT le-a solicitat miniștrilor prin scrisoarea atașată să nu aprobe aceste propuneri deoarce acestea ar înrăutăți situația, deoarece șoferii în loc să fie trimiși acasă ar putea fi trimiși la baza/sediul firmei. Asta ar însemna ca mii de șoferi români să fie trimiși in Slovacia la peste 800km distanță de familiile lor! Inacceptabil!

47167363_267361723929454_7111235080642625536_n

2018.11.29

În urmă cu 25 de ani, în județul Mureș s-au unit trei mari structuri sindicale(CNSLR, CSI Frăția și Univers) și au dat naștere la ceea ce astăzi reprezintă una dintre cele mai puternice organizații sindicale din România: Uniunea Județeană a Sindicatelor Libere Mureș – Filială CNSLR Frăția, la care Sindicatul Lucrătorilor din Transporturi este afiliată.
La mulți ani tuturor celor care au făcut și fac ca această organizație să fie în continuare puternică!

47166629_266760360656257_6678890495667601408_o

2018.11.08

În urma întrunirii din 30-31 octombrie 2018, a fost semnată Declarația de la Viena de către reprezentanții ETF și sindicatele afiliate(SLT din România și sindicatele din Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Luxemburg, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Ungaria, Polonia, Spania, Suedia și Slovacia).

45196125_1889250087852636_4782157608322596864_o

2018.11.01

Secțiunea pentru transportul rutier a ETF se întrunește la Viena. Cu șase luni înainte de alegerile europene, aceștia sunt hotărâți să obțină un angajament clar din partea politicienilor UE pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și de viață ale a milioane de șoferi de autobuze, autocare și camioane care transportă mărfuri și călători în Europa. Întrucât pachetul de mobilitate(o revizuire majoră a legislației UE în domeniul transportului rutier) este în mâinile Comisiei Europene, Parlamentului European și guvernelor statelor UE, noi sindicatele le solicităm acestora un pachet care să funcționeze în beneficiul lucrătorilor pe care îi reprezentăm!

45235699_1886426041468374_7762791708324003840_o

2018.10.28

Această anchetă arată situația multor șoferi români: condițiile de muncă se degradează, salariile sunt sub presiune pentru a fi scăzute, angajatorii corecți pierd cotă de piață iar cei care exploatează șoferii scapă fără să plătească.
E timpul să ne unim forțele pentru că șoferii împreună cu sindicatele pot să oprească această degradare din sectorul transporturilor.

2018.10.20

Acțiune “STOP Social Dumping”

2018.10.09

SLT – Sindicatul Lucratorilor din Transporturi & Btb-abvv transport & logistiek la Goordijk. Discuțiile cu șoferii și informarea lor continuă. Un șofer bine informat se poate apăra mai bine de abuzuri!

43469947_249272072405086_23116089512689664_n

2018.10.07

Acțiuni de informare a șoferilor români în parcările din Belgia, cu sprijinul colegilor de la Btb-abvv transport & logistiek. Împreună și uniți se poate lupta împotriva exploatării!

43210632_2022174144515360_812601893938266112_n

2018.08.19

41937868_1827747397336239_6517114122897719296_o

Ieri, Biroului Internațional de Cooperare Sindicală a organizat la Tîrgu-Mureș o întâlnire cu reprezentanții ETF Road Transport Section, sindicatele din Suedia, Danemarca și Federația Muncitorilor din Transporturile Țărilor Nordice pentru a analiza primul an de activitate.
Cu această ocazie SLT – Sindicatul Lucratorilor din Transporturi dorește să le mulțumească tuturor sindicatelor și partenerilor implicați în acest proiect de colaborare internațională pentru toată susținerea și suportul oferit membrilor noștri de sindicat care își desfășoară activitatea pe teritoriul țărilor lor, cât și pentru susținerea și ajutorul oferit nouă în misiunea noastră de a lupta pentru drepturile membrilor de sindicat!

2018.08.08

41186658_240458386619788_1178385777294311424_o

Întâlnirea ETF cu Comisarul UE pentru Transporturi, Violeta Bulc, pentru găsirea de soluții de deblocare a pachetului UE pentru mobilitate.

La data de 6 septembrie 2018, ETF Road Transport Section sa întâlnit cu comisarul UE pentru transport Violeta Bulc și cu membrii cabinetului său. Echipa Bulc este responsabilă pentru multe dintre dosarele care afectează lucrătorii din domeniul transporturilor, dar întâlnirea sa concentrat pe o singură problemă arzătoare: pachetul UE privind mobilitatea. Această reformă a sectorului transportului rutier ar putea transforma în totalitate condițiile de muncă pentru șoferii profesioniști – în mai bine sau mai rău – însă propunerile sunt în prezent blocate în argumente la Parlamentul European și la Consiliu.

Comisarul susține determinat adoptarea pachetului, același obiectiv ca și ETF, dar nu cu orice preț! ETF a adus soluții rezonabile comisarului pentru un sector al transportului rutier care să fie mai sigur, corect și decent pentru lucrători. Oferta propusă este o ieșire din impasul regretabil pentru pachetul de mobilitate. Dna Bulc ar trebui să asculte vocea lucrătorilor pentru a finaliza pachetul înainte de a-și încheia mandatul de comisar pentru transporturi în anul următor.

Delegația ETF a subliniat că în pachet există mai multe elemente care țin lucrurile pe loc. Propunerea Comisiei privind noile reguli de detașare a dus la o bătălie în Parlamentul European care a determinat oprirea întregului pachet de două ori înainte de pauza de vară.

În ceea ce privește detașarea lucrătorilor, ETF a lansat deja o propunere alternativă mai ușor aplicabilă pentru transportul internațional: șoferii care efectuează operațiuni simple de import-export să facă obiectul regulilor din țara din care încep operațiunea.

Timpul de conducere și odihnă reprezintă o altă componentă foarte importantă pentru ETF ai carei membrii sunt în principal șoferii de autobuze, autocare și camioane. Orice compromis care apelează la soluția adoptată în aprilie de către Comisia Parlamentului European pentru Ocuparea Forței de Muncă va avea un impact negativ asupra salariilor șoferilor, a condițiilor de odihnă și a timpului liber. Acest lucru ar contraveni obiectivelor declarate ale regulilor privind timpul de conducere și de odihnă, care constă în îmbunătățirea condițiilor de lucru ale șoferilor, asigurarea siguranței pentru toți participanții la trafic și garantarea unui climat de concurență loială în sectorul nostru.

Timpul este însă tot mai scurt. ETF a jucat întotdeauna un rol constructiv în acest proces; nu a participat niciodată la o campanie de respingere a acestui pachet de mobilitate însă e clar că sectorul european al transportului rutier are nevoie de reformă. Cu toate acestea, dezbaterile sunt, din păcate, încă prinse într-o situație de opoziție. În săptămânile care vor urma, Consiliul și Parlamentul s-ar grăbi să adopte o decizie mult mai rapid dacă se va pune accentul pe aplicarea normelor privind detașarea, cabotajul și pe măsurile de eliminare a companiilor fictive de tip căsuță poștală. Astfel, pachetul de mobilitate ar deveni o poveste de succes pentru Comisia Europeană decât un eșec jenant. ETF prin intermediul tuturor membrilor săi suntem gata să ne angajăm pe deplin în aceste direcții.

Întâlnirea cu comisarul Bulc face parte din campania de lungă durată a ETF pentru “Transport echitabil”, în cadrul căreia lucrătorii din transporturile din Europa se unesc pentru a lupta împreună împotriva dumpingului și exploatării sociale.

2018.07.11

37010197_198703817461912_2545862871389044736_n

Federația Europeană a Lucrătorilor din Transport și sindicatele pe care le reprezintă au înregistrat o victorie majoră în bătălia pe termen lung privind Pachetul UE de Mobilitate. După luni de dezbateri și acțiuni sindicale, majoritatea deputaților europeni au respins în mod categoric pozițiile propuse ale Parlamentului European cu privire la cele trei aspecte care afectează lucrătorii: plata pentru lucrătorii detașați; timpul de conducere și odihnă; cabotaj. Rezultatul? Totul se întoarce la Comitetul de Transport și redactarea începe din nou.
———————————

Frank Moreels, președinte al ETF, a salutat rezultatul ca “o victorie pentru lucrători, ETF și sindicatele din întreaga Europă. Cel mai mare risc a fost ca Parlamentul European să adopte poziții dezastruoase, în care șoferii internaționali ar lucra mai mult timp cu o perioadă mai redusă de odihnă – și totul pentru o salarizare mai mică decât lucrătorii locali. ETF a lucrat neobosit pentru a convinge deputații europeni că astfel de reforme ar fi grave pentru siguranța rutieră și tratamentul echitabil al lucrătorilor.”

Roberto Parrillo, președintele secțiunii rutiere a ETF, a invitat deputații europeni să se întoarcă la muncă. “Suntem încântați de faptul că deputații europeni au respins opțiunile cele mai nefavorabile, dar cei 3 milioane de șoferi profesioniști din Europa sunt lăsați în așteptare. La ce reguli se pot aștepta ei să se aplice sectorului? Au existat multe amendamente pozitive în programul supus la vot, dar au fost, de asemenea, respinse. Politicienii noștri trebuie să asculte lucrătorii și sindicatele lor, să se întoarcă în Comitet și să elaboreze un pachet de mobilitate care să respecte promisiunea UE pentru o Europă mai echitabilă și mai socială!”

Eduardo Chagas, secretarul general al ETF, a promis că muncitorii și sindicatele vor menține presiunea. “Nu vom renunța la lupta pentru un pachet de mobilitate decent, un pilon cheie al campaniei noastre de transport echitabil împotriva dumpingului social în Europa. Cerințele noastre sunt clare și rezonabile: salariul egal din prima zi pentru șoferii internaționali; fără somn în vehicule în weekend; o cantitate sigură de timp de odihnă pentru a proteja șoferii, pasagerii și toți participanții la trafic.”

[ Informații generale:

Pachetul UE privind mobilitatea este o reformă totală a normelor care reglementează transportul rutier și transportul de marfă în Europa. O reformă proastă ar putea avea un impact dezastruos asupra siguranței rutiere și asupra condițiilor de muncă ale șoferilor profesioniști în deceniile următoare.

Există riscuri pe mai multe planuri:

● Mai puțină odihnă -> pericole cauzate de oboseală
● Salarizare redusă -> exploatare și dumping social
● Weekend-uri dormite în mașini -> condiții șocante și odihnă insuficientă
● Mai mult cabotaj -> concurență neloială

După propunerile inițiale ale Comisiei, Pachetul de Mobilitate este în prezent în dezbatere în Parlamentul European. Cea mai recentă decizie a fost de a trimite întregul pachet înapoi în dezbatere în cadrul Comitetului pentru Transporturi. Între timp, statele membre își dezbat punctul de vedere în cadrul Consiliului UE.

Reprezentanții lucrătorilor au promovat un pachet de mobilitate echitabil încă din 2016, sprijinit adesea de organizații partenere din domeniul siguranței rutiere.

Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) cuprinde sindicatele din domeniul transporturilor din Uniunea Europeană, Spațiul Economic European și țările din Europa Centrală și de Est. ETF reprezintă peste 5 milioane de lucrători din transporturi din mai mult de 230 de sindicate și 42 de țări europene. ]

2018.07.06

Diferența dintre șoferii români discriminați și cei apărați de sindicat:
-reportaj video partea 2

2018.07.04

”Șoferul român este piesă de schimb” – situația periculoasă cu care se confruntă tot mai mulți șoferi profesioniști
-reportaj video partea 1

2018.06.30

Lupta pentru un Pachet de Mobilitate echitabil pe teritoriul UE e o luptă a cărui rezultat va afecta pe TOȚI lucrătorii din sectorul transportului rutier. Pachetul(o reformă totală a normelor care reglementează sectorul european al transportului rutier) va schimba atât fața transportului rutier de mărfuri cât și a serviciilor internaționale de transport cu autobuzul și autocarul.
Votul privind Pachetul de Mobilitate se apropie(4iulie) iar acțiunile noastre se intensifică. Pentru a conștientiza membrii Parlamentului European cu privire la impactul pe termen lung al votului, ETF* a transmis tuturor acestora scrisoarea atașată prin care li se cere să voteze în favoarea propunerilor Comisiei EMPL privind detașarea lucrătorilor. (Votul se referă la menținerea regulilor de detașare clare, simple și aplicabile în sectorul transportului rutier, pentru a combate legalizarea dumpingul social și a discriminărilor salariale bazate pe naționalitate).

*ETF reprezintă peste 5 milioane de lucrători din transporturi în peste 230 de sindicate din 41 de țări europene în sectoarele: căi ferate, transport rutier și logistică, transport maritim, căi navigabile interne, aviație civilă, piese & docuri, turism și pescuit.

2018.06.22

Întrunirea activiștilor sindicali europeni din sectoarele rutier și feroviar pentru un transport mai echitabil.

2018.06.13

34849003_1674919019285745_3721527567858008064_n

Astăzi ETF Road Transport Section este în Strasbourg. Acest pliant din imagine va fi distribuit unui număr de 750 de deputați europeni pentru a informa asupra efectelor negative pe termen lung care le-ar avea aplicarea mandatului emis de Comitetul TRAN!
Va avea loc o acțiune în fața Parlamentului European de la ora 15:00 la 16:00, două întâlniri cu deputații europeni și întâlniri de presă în cadrul Parlamentului.
Aceste acțiuni au scopul de a opri dezordinea privind contractele colective, condițiile de odihnă, salariile, munca și viața din acest sector.
Votul pe 14 iunie va fi un vot important atât pentru șoferi cât și pentru toți oamenii care folosesc drumurile publice!

—————————————

Traducere pliant:

“Bruxelles, 12 iunie 2018

Stimați Membri ai Parlamentului European,

RE: Pachetul de Mobilitate / Votul dvs. din 14 iunie / ETF vă îndeamnă să retrageți mandatul TRAN privind timpul de conducere și de odihnă și cu privire la aplicarea detașării lucrătorilor în transportul rutier

În această săptămână, Parlamentul European va vota în plen dacă va retrage mandatul Comisiei TRAN privind două dosare care fac parte din Pachetul de Mobilitate: timpul de conducere și de odihnă și aplicarea regulilor de detașare a lucrătorilor în transportul rutier.

În numele organizațiilor membre din Europa și al sutelor de mii de șoferi activi, ETF vă îndeamnă să votați pentru retragerea acestui mandat.
Argumentele noastre sunt:

1. Poziția comitetului TRAN este total opusă avizului Comitetului EMPL, votat cu doar o lună înainte. Prin urmare, ar fi complet nedrept și nedemocratic pentru Parlamentul European să ignore în totalitate opinia unui Comitet la fel de important. La fel de inechitabil ar fi ca Parlamentul European să inițieze procesul trialog cu o poziție susținută doar de o parte a unui comitet.
2. Decizia TRAN privind aplicarea directivei privind detașarea lucrătorilor în sectorul transportului rutier va crește inegalitățile de remunerare între șoferii din UE, va duce la pierderi de locuri de muncă și la denaturarea în continuare a piețelor muncii interne și a transporturilor din statele membre. Este clar că, excluderea transportului internațional de mărfuri de la detașare, va face posibil ca un conducător auto plătit cu doar 250 euro pe lună să efectueze, regulat, transporturi între Germania și Finlanda. De asemenea, excluderea transportului intern și internațional de călători de la detașare va permite unui conducător auto aflat într-o schemă de salarizare similară să efectueze transportul de călători în interiorul granițelor Finlandei, de exemplu, fără limite.
3. Decizia Comitetului TRAN privind timpul de conducere și timpul de odihnă poate fi rezumată după cum urmează: pentru a permite o soluție pentru întoarcerea acasă a șoferului după 3 săptămâni de muncă în străinătate, TRAN a ales să concentreze cea mai mare parte a timpului de conducere în primele 3 săptămâni ale lunii, iar cea mai mare parte a timpului de odihnă spre sfârșitul lunii. Acest lucru duce la oboseală acumulată de șofer și la impactul asupra siguranței șoselelor și șoferului. Decizia TRAN interferează puternic cu programul de lucru și nivelurile de salarizare ale conducătorilor auto punând sub presiune toate drepturile și beneficiile garantate în ultimele decenii prin acorduri colective. Și dacă măcar rezultatul TRAN ar oferi o soluție viabilă pentru întoarcerea acasă a șoferului! Dar nu este cazul: TRAN a decis că dacă șoferul alege să-și petreacă timpul de odihnă săptămânal acasă, angajatorul trebuie să-i ofere mijloacele necesare. Dar dacă șoferul alege să-l petreacă în altă parte, o simplă declarație a conducătorului auto este suficientă pentru a absolvi angajatorul de orice obligație legată de odihna săptămânală a conducătorului auto. Prin urmare, conducătorii auto sunt lăsați responsabili de toate obligațiile privind cazarea.

Toate problemele de mai sus sunt abordate în avizul Comitetului EMPL, pe care ETF îl susține pe deplin.

Nu este nevoie de prea multă analiză pentru a vedea că poziția TRAN reprezintă o cursă accelerată spre diminuarea salariilor și a condițiilor de muncă în transportul rutier. Este în joc atractivitatea sectorului. Următoarele alegeri europene se apropie și UE se confruntă cu un val de populism eurosceptic. În acest moment, deputații europeni au ales să susțină cerințele afacerilor și nu calitatea locurilor de muncă și siguranța utilizatorilor drumurilor. Din păcate, poziția TRAN nu inspiră nici o încredere în proiectul european.”

2018.06.08

34775034_176878362977791_943663027134136320_o

Votul Comitetului pentru Transport al Parlamentului European a fost împotriva unor condiții mai bune de muncă pentru șoferi și împotriva unei mai bune siguranțe rutiere pentru toți. ETF și sindicatele nu o să cedeze! TRAN a votat pentru:

– odihna săptămânală petrecută în vehicule;
– 3 săptămâni de condus cu 2 zile pauză în loc de 2 săptămâni de condus și 3 zile pauză;
– la șoferii de autocar și autobuz: de două ori pe săptămână câte o zi lucrătoare de 16 ore + condus timp de 12 zile la rând, fără nici o zi liberă;
– excluderea transportului internațional de la regulile de detașare – autobuz, autocar și transportul de marfă;
– excluderea transportului intern cu autobuzul și autocarul de la detașare

Lupta continuă! ETF Road Transport Section va dezvălui cine a votat aceste măsuri și va informa sindicatele și șoferii despre aceasta.
————————————————-

Informații detaliate:

Deputații din Parlamentul European au votat la data de 4 iunie împotriva siguranței rutiere și a locurilor de muncă de calitate pentru cei 3 milioane de șoferi profesioniști din Europa. Amendamentele Comitetului la pachetul UE privind mobilitatea ar confirma excluderea lucrătorilor rutieri din noua directivă a UE privind lucrătorii detașați – neagă șoferilor dreptul la un salariu echitabil atunci când lucrează peste hotare. De asemenea, ar însemna mai puțină odihnă în fiecare lună, angajatorii putând menține șoferii pe șosea timp de trei săptămâni, cu o odihnă de cel mult 24 de ore. Riscul accidentelor legate de oboseală este clar.

Aceste decizii înlocuiesc un pachet anterior de voturi din cadrul Comitetului pentru ocuparea forței de muncă, care a sprijinit solicitările lucrătorilor și ale sindicatelor acestora. Cu toate acestea, plenul complet al Parlamentului European trebuie să voteze raportul final, iar statele membre din Consiliu nu au ajuns încă la o poziție comună.

Roberto Parrillo, președintele secțiunii rutiere a ETF, a acuzat decizia deputaților europeni de a exclude șoferii de la principiul plății corecte prevăzut de noua directivă privind lucrătorii detașați: “Uniunea Europeană sa lăudat recent cu garantarea pentru lucrătorii detașați în altă țară a acelorași salarii ca și angajații locali pentru aceeași muncă. De ce muncitorii din transportul rutier nu merită aceeași egalitate? O excludere permanentă pentru transportul rutier de la regulile de detașare este un vot pentru a legaliza dumpingul social și discriminarea salarială în Europa. O Uniune Europeană care pretinde construirea unui “Pilon Social” nu poate impune acest tratament lucrătorilor europeni.”

Frank Moreels, președintele ETF, a exprimat o mare frustrare față de decizia de a reduce timpul de odihnă al șoferilor. “Următoarele alegeri europene se apropie și UE se confruntă cu un val de populism eurosceptic. În acest moment, deputații europeni au ales să țină cont de cerințele oamenilor de afaceri în defavoarea îmbunătățirii calității locurilor de muncă și a siguranței utilizatorilor drumurilor. În cazul în care această decizie va rămâne neschimbată, șoferii profesioniști vor avea o perioadă de odihnă mai mică pe lună cu perioade mai lungi departe de casă. Asta înseamnă șoferi mai obosiți și știm că oboseala pe drum ucide. Cum poate inspira încredere în proiectul european această decizie? Vom combate această decizie pe termen scurt, dar astăzi este o lovitură amară. “

Eduardo Chagas, secretarul general al ETF, a subliniat pasul făcut înapoi cu privire la odihna șoferilor: “Este șocant faptul că deputații europeni au votat să răstoarne o hotărâre recentă a Curții Europene de Justiție referitoare la pauzele de odihnă petrecute în vehiculul lor. Conducătorii auto se confruntă acum cu multe weekend-uri petrecute în camioane și autocare departe de casă, gătit pe drum sau în cabinele lor. Nu poți construi o Europă socială pe o astfel de exploatare și condiții proaste.”
===============================================

Informații generale:

Pachetul UE privind mobilitatea este o reformă totală a normelor care reglementează transportul rutier și transportul de marfă în Europa. O reformă proastă ar putea avea un impact dezastruos asupra siguranței rutiere și asupra condițiilor de muncă ale șoferilor profesioniști în deceniile următoare.

Există riscuri pe mai multe fronturi:

● Mai puțin odihnă -> pericol de oboseală

● Salarizare redusă -> exploatare și dumping social

● Weekend-uri dormite în vehicule -> condiții șocante și odihnă insuficientă

● Mai mult cabotaj -> concurență neloială

După propunerile inițiale ale Comisiei, pachetul este în prezent în dezbatere în Parlamentul European. Va urma încă o ratificare de către întregul Parlament. Între timp, statele membre își dezbat punctul de vedere în cadrul Consiliului UE.

Reprezentanții lucrătorilor au promovat un Pachet de Mobilitate corect și echitabil încă din 2016, susținut și de organizații partenere din domeniul siguranței rutiere.

2018.05.29

Sute de șoferi profesioniști și activiști sindicali se îndreaptă spre Strasbourg, Franța, pentru a-și face auzită vocea cu privire la Pachetul de Mobilitate. Peste 3 000 000 de cetățeni ai UE lucrează în transportul cu autobuze, autocare și camioane, iar UE a lansat o reformă a nivelului salariilor, a timpului de conducere și a perioadelor de odihnă. Deciziile vor avea un impact major asupra siguranței rutiere și asupra condițiilor de muncă ale șoferilor.

Acest lucru este acum în mâinile Parlamentului European, al cărui comitet pentru transport va vota luni, 4 iunie. Majoritatea membrilor comisiei ar dori să vadă:

– un nou regim de conducere și timp de odihnă pentru șoferii de camioane, bazat pe 3 săptămâni de conducere continuă, cu doar 2 zile libere. Acest lucru, în loc de 2 săptămâni de conducere cu 3 zile de pauză, conform prevederilor actualelor reguli
– în transportul cu autobuzul și autocarul, timpul de lucru zilnic al șoferului va fi prelungit și se va permite o perioadă de conducere consecutivă de 12 zile fără nici o zi liberă
– posibilitatea de a utiliza șoferii cu venituri mici pentru a efectua transport internațional în țările cu standarde și niveluri mai bune de salarizare.

La 4 iunie, Parlamentul European va decide dacă va îmbunătăți sau nu condițiile de odihnă ale mii de șoferi care își petrec repausul săptămânal în camioane, pe drumuri și pe autostrăzi, o practică considerată ilegală de către Curtea Europeană de Justiție în decembrie 2017. Este mai mult decât probabil că votul Parlamentului European va legaliza somnul în cabină la sfârșit de săptămână, deoarece aceasta face parte din înțelegerea curentă!

Demonstrația ETF va arăta puterea solicitărilor noastre și va încuraja deputații europeni să ne susțină în continuare pozițiile pe măsură ce Pachetul de Mobilitate va fi finalizat.

Dar condițiile de muncă nu sunt singurele elemente pentru care se luptă sindicatele. E nevoie de asemenea de o mai bună siguranță rutieră și mai puține accidente care implică autocare, camioane și autobuze!

În Belgia – chiar locul în care comisia PE TRAN va vota peste două săptămâni – rapoartele de presă care acoperă primele 5 luni ale anului 2018 arată că se produc în fiecare săptămână între 1 și 3 accidente care implică autobuze, camioane și autocare! Datele furnizate de Ministerul federal belgian de mobilitate și transport arată că, în 2016, rata medie a accidentelor care implică camioane a fost de 6 pe zi – un total de 2 055 în acel an. 90% dintre victime au fost ocupanți de mașini. Principala cauză a acestor accidente este elementul uman, având la bază starea de oboseală..

33395480_1657366224374358_5934510974655528960_o

2018.05.25 București:

Comitetul Executiv al ETF Road Transport Section se întruneşte de două ori pe an, una din aceste sesiuni s-a organizat la Bucureşti tocmai pentru a sprijini activitățile sindicale de aici în lupta pentru condiții corecte și decente pentru lucrătorii din transport.
Lucrătorii români sunt victimele dumpingului social, nu cauza lui. Ei sunt exploatați de companii tip casuță poștală și de aceea trebuie să continuăm lupta cu acest fenomen!

2018.04.25 Bruxelles:

Runda a doua de întâlniri cu membrii ai Parlamentului European & primul vot al Comisiei pentru Ocuparea Forței de Muncă referitor la Pachetul de Mobilitate 

   Conform promisiunii făcute la finalul deplasării din luna martie, Sindicatul Lucrătorilor din Transporturi reprezentat prin președintele Elena Frandeș alături de membrii parteneri din cadrul ETF s-au întors la Bruxelles și au desfășurat o nouă serie de întâlniri cu europarlamentarii implicați în procesul de stabilire a normelor din Pachetul de Mobilitate. Acestă rundă de întâlniri a reprezentat ultima șansă pentru sindicate înainte de a începe procesul de votare, pentru a explica europarlamentarilor efectele dezastruoase care ar fi pentru șoferi dacă se votează aplicarea propunerilor curente. Pachetul de Mobilitate reprezintă o reformă majoră a normelor UE care reglementează sectorul transporturilor rutiere. Comisia și-a făcut propunerile anul trecut, iar după aceste întâlniri, Comitetul pentru Ocuparea Forței de Muncă al Parlamentului European a votat amendamentele la trei secțiuni ale Pachetului.

1. În ceea ce privește aplicarea noilor norme privind detașarea lucrătorilor în sectorul rutier, șoferii și sindicatele au reușit o adevărată victorie! Deputații europeni au recomandat să se pună capăt excluderii nejustificate a lucrătorilor rutieri de la garanția acordată de UE acelorași salarii pentru aceeași muncă în același loc. Comitetul a votat că aceleași reguli ar trebui să se aplice acelorași lucrători pe care lucrătorii locali ar trebui să le aplice încă din prima zi în țară. Aceasta reprezintă o îmbunătățire a așteptării Comisiei de trei zile. Foarte important, deputații europeni solicită, de asemenea, măsuri puternice de aplicare.

Președintele ETF, Frank Moreels, a numit decizia privind “lucrătorii detașați” un pas important spre corectitudinea transportului rutier. Salarizarea egală este un principiu clar și fundamental pe o piață a muncii echitabilă. Nu este o idee bună să tratăm conducătorii profesioniști diferit față de alți lucrători mobili și sunt încântat de faptul că majoritatea deputaților din cadrul Comitetului sunt de acord. Acesta este un mare succes pentru campania corectă de transport a ETF, în care sindicatele din Europa se opun exploatării, concurenței neloiale și dumpingului social. “

2. În ceea ce privește timpul de conducere și de odihnă, deputații europeni recomandă ca normele să rămână așa cum sunt. De asemenea, au confirmat faptul că odihna săptămânală trebuie să fie petrecută în afara vehicolului, în conformitate cu deciziile recente ale CEJ. Acesta este un alt pas spre încheierea situației de șoc în care mii de șoferi își petrec weekend-urile dormind în camioane.

Președintele secțiunii rutiere din cadrul ETF, Roberto Parillo: “ETF și asociațiile șoferilor au solicitat o reducere a timpului de conducere în aceleași ore de lucru, pentru a face drumurile mai sigure și pentru a permite conducătorilor auto mai mult timp cu familiile. Această schimbare o dorim în viitor, dar pentru moment suntem mulțumiți de faptul că cererile indirecte din partea industriei pentru ore mai lungi de lucru au fost refuzate, iar șoferii de autocare, autobuze și camioane nu ar trebui să fie epuizați pe drum. Este timpul ca angajatorii să înceapă să ia măsuri pentru ca șoferii să-și petreacă pauzele mai lungi la domiciliu sau în locuințe adecvate”.

3. În ceea ce privește cabotajul (atunci când un conducător auto sau un vehicul din altă țară efectuează pick-up-uri și livrări într-un alt stat membru), deputații europeni au votat pentru norme mai stricte care vor proteja șoferii locali de concurența neloială. Ei au recomandat ca șoferului să li se permită doar 2 zile pe lună de cabotaj și că vehiculul pe care îl conduce ar trebui, de asemenea, să fie interzis în continuare de cabotaj în această țară timp de 7 zile.

Eduardo Chagas, secretarul general al ETF, a declarat că “ETF ar prefera o limită de o zi pentru cabotaj. Livrările locale ar trebui să aibă loc în baza contractelor locale, dar pasul făcut este un unul încurajator. Referitor la aceste decizii luate trebuie să luăm în calcul că acestea deocamdată sunt la stadiul de recomandări ale unui Comitet al Parlamentului European.

“Mai urmărim cu un ochi Comitetul TRAN, care va avea și el cuvântul său, iar Consiliul European, care ar putea schimba propunerile Comisiei. O mulțime de lucruri sunt de făcut, dar o primă piatră de temelie a fost pusă și este una în beneficiul șoferilor! O să continuăm presiunea cu o demonstrație în fața Parlamentului European de la Strasbourg pe 29 mai. “

2018.03.21-22 Bruxelles:

Întâlniri cu membrii Parlamentului European pentru “Pachetul de Mobilitate”

În perioada 21-22 martie, SLT reprezentat prin președintele Nina Frandeș alături de reprezentanți ai ETF au concretizat o serie de întâlniri cu membrii Parlamentului European, întâlniri cu scopul de a le arăta acestora situația actuală din sectorul transporturilor și motivele pentru care este necesară schimbarea legilor UE din transportul rutier pentru a îmbunătăţi situația șoferilor profesioniști.

Pentru început au avut loc întâlniri cu 7 deputați europeni din grupul Social Democrat, întâlniri în care a fost solicitat sprijinul lor pentru a face mai bune condițiile de muncă și de viață pentru cei aproximativ 200.000 de șoferi de camioane care lucrează departe de casă luni de zile, încercând să ofere o viață decentă pentru familiile lor. Întrevederea a fost promițătoare, deputații europeni au solicitat propuneri concrete privind modul în care pot fi îmbunătățite legile actuale pentru o protecție mai bună a șoferilor profesioniști români iar această deschidere din partea lor reprezintă un pas important înainte.

De asemenea au avut loc întâlniri cu Georges Bach și Wim van de Camp, deputații europeni care conduc activitatea Parlamentului European cu privire la revizuirea perioadelor de conducere și de odihnă. “Timpul de conducere și odihnă este prea important pentru șoferii noștri: înseamnă salariu, înseamnă timpul petrecut departe de casă, înseamnă cât timp putem să ne odihnim înainte de a începe o nouă săptămână de condus!”- Nina Frandeș. Un număr din ce în ce mai mare de deputați europeni consideră că este legal să se petreacă toate perioadele de odihnă în camioane, dacă zonele de parcare sunt securizate și dotate cu facilități. De asemenea, Parlamentul European intenționează să sprijine propunerea Comisiei Europene de a permite 3 săptămâni de condus cu doar 2 zile libere. Mesajul SLT a fost clar: “Neglijarea odihnei șoferilor va fi un dezastru, atât pentru sănătatea și siguranța șoferului, cât și pentru siguranța rutieră. De asemenea posibilitatea de a efectua perioada lungă de odihnă în camioane, chiar împotriva hotărârii celei mai înalte instanțe europene, este o soluție convenabilă pentru companiile de transport însă pe termen lung unde se ține cont și de bunăstarea șoferului în toate acestea?”

Acest prim maraton de întâlniri s-a finalizat cu o întâlnire cu europarlamentarul Michael Detjen, întâlnire utilă în care s-a discutat situația companiilor de tip „căsuță poștală” și despre combaterea schemelor ilegale de angajare din sectorul transportului rutier.

SLT se va întoarce la Bruxelles la sfârșitul lunii aprilie pentru a-și continua campania. Nina Frandeș: “Indiferent de legi și regulamente, afacerile din domeniul transporturilor vor fi prospere în continuare, va fi nevoie doar de o planificare mai bună din partea angajatorilor! Așadar, să ne concentrăm pe eliminarea sclaviei moderne din sectorul nostru, acesta ar trebui să fie obiectivul real al pachetului de mobilitate!”

2018.03.08 Berlin:

Activități sindicale în lupta pentru tratament egal în transportul UE

(40 de colegi din 12 ţări reuniți pentru combaterea condiţiilor de muncă inegale din sectorul transporturilor europene)